تفاوت میان کالا و خدمت
کالا و محصول شیئی فیزیکی و قابل لمس است همچنین میتوان آن را از جایی به جای دیگر منتقل کرد، محدود به یک زمان و مکان خاص است، پس میتوان آن را تهیه و استفاده کرد. ولی اغلب نویسندگان و محققان خدمت را اینطور تعریف کردهاند: تمامب فعالیتهای اقتصادی که نهایتا به کالا یا محصولی فیزیکی ختم نشود، به بخش خدمات مربوط میشود که معمولاً بلافاصله پس از تولید مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه ی آن را به طریق های مختلف و بصورت ناملموس می توان حس کرد ( مانند راحتی، سرگرمی، آرامش و … ). در نگاهی دیگر خدمات، رویداد ها، اتفاق ها یا فرآیند های ناملموسی میباشند که در یک زمان خلق و استفاده میشوند و یا در زمان کوتاهی پس از خلق شدن، مصرف می شوند و کاربر نمیتواند خدمت واقعی را پس از خلق شدن نگاه دارد اما اثر آن را میتواند حفظ کند.
فعالیت های خدماتی یک مجموعه ی بسیار بزرگ است که ارائه ی محصول تنها زیر مجموعه ای از این مجموعه ی بزرگ است. به عنوان مثال، می توان خدمتی را در قالب یک محصول به کاربر و مشتری ارائه داد اما نمی توان یک محصول را در قالب یک خدمت به مشتری ارائه داد.
برخی از خصوصیت های فعالیت های خدماتی
نامحسوس بودن
فعالیت های خدماتی عموما نامحسوس هستند. به این معنی که نمیتوان قبل از خرید، آنها را نگاه کرد، لمس کرد، شنید و یا بو کرد. کسانی که میخواهند عمل جراحی پلاستیک انجام دهند نمیتوانند قبل ازعمل جراحی نتیجه کار را مشاهده کنند. به همین خاطر است که مصرف کنندگان خدمات برای کاهش دادن میزان خطر، به دنبال تضمینی برای دریافت خدمات با بهترین کیفیت هستند. قضاوت و نتیجه گیری های خریداران در خصوص کیفیت یک خدمت، ناشی از مشاهدات ایشان دربارهی مکان، اشخاص، تجهیزات، ابزارهای ارتباطی و قیمت میباشد. بنابراین، وظیفه ارائهکننده خدمات این است که به طریقی خدمت را محسوس نماید.
تفکیک ناپذیری
کالاهای محسوس و لمس شدنی پس از تولید انبار میشوند، سپس فروخته میشوند و ممکن است مدتی طول بکشد تا به مصرف برسند. در مورد خدمات، وضع به گونهی دیگری است. خدمت ابتدا فروخته میشود، سپس تولید میشود و همزمان به مصرف میرسد. بنابراین خدمت، صرف نظر از اینکه ارائه کننده آن افراد یا ماشین الات باشد، از تولید کننده خود جدا نشدنی است، اگر فرد، ارائه کنندهی خدمت باشد، او جزعی از خدمت است. در اغلب موارد به دلیل اینکه مشتری در طول تولید خدمت، حاضر است، نوعی رابطه متقابل بین ارائه دهنده خدمت و کاربر مصرف کننده خدمت، به عنوان نوعی خاصی از بازاریابی، به وجود میآید و در نتیجه خدمتدهنده و کاربر هر دو در نتیجه خدمت تأثیر گذارند.
تغییرناپذیری
کیفیت خدمات خیلی متفاوت است. به این معنی که کیفیت یک خدمت به فرد ارائه کننده ، زمان ارائه ، مکان ارائه و نحوه ارائه خدمت بستگی دارد. به عنوان نمونه، برخی از هتل ها از نظر کیفیت خدماتی که ارائه می دهند ، مشهور و در نظر مردم معتبر هستند همچنین در داخل هتل هم میتوان کارمندان بشاش و خوشرو و کارآمد یا عبوس و کندکار مشاهده کرد.