تقسیم بندی مشتریان

امروزه، عرصه ی رقابت برای بدست آوردن مشتریان و مخاطبان بیشتر بسیار سخت و تنگ شده است. اگر خواستار سربلندی و پیروزی در این رقابت هستید، باید یک قدم جلوتر از بقیه ی رقیبان خود باشید و برای ارائه ی خدمات‌ به مشتریان و کاربران هزینه و زمان بیشتری صرف کنید. شما باید به مشتری بفهمانید که او برای شما ارزشمند است و شما به او اهمیت می دهید.

در این متن میخواهیم راه های متفاوتی را برای تقسیم ‌بندی مشتریان و کاربران را به شما پیشنهاد دهیم. شما می‌توانید بر اساس معیارهای مختلفی مشتریان خود را دسته‌بندی کنید. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

۱ – مشتریان و کاربران بالقوه (پنهان) که تبدیل به مشتریان بالفعل (پدیدار) می شوند

مخاطبان و کاربران بازاریابی تبلیغاتی شما در اصل مشتریان و کاربران پنهان و خفته شما به حساب می آیند. وقتی که یکی از آنها از شما خریدی می کند، می بایست وی را به لیست مشتریان و کاربران فعالتان منتقل کنید. چونکه ارزش بیشتری برای شما دارند و باید این مشتریان و کاربران جدید خویش را با صوتی گرم‌تر خطاب قرار دهید.

۲ – نوع کالایی که مشتری از شما خریداری کرده است

اگر محصولات و خدمات مختلفی را به مستریان ارائه می‌دهید، پس عاقلانه است که با مشتریان و کاربران خود درباره کالاهایی گفت و گو کنید که از شما خریداری‌ کرده اند و با این کار به آنان نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید.

۳ – مقدار پولی که از مشتریان بدست اورده اید

کاربرانتان را بر پایه سقف پولی که خرج خرید کالا های شما کرده‌اند، بخش بندی کنید. با این کار می‌توانید تنها درباره کالا هایی با همان رنج قیمتی برای آن ها تبلیغات کدین و در نهایت احتمال فروش محصولات به کاربران را بیشتر کنید. زیرا آنان گفته اند که حاضرند تا این حد مبلغ را برای محصولات و خدمات شما بپردازند.

۴ – کاربران خاص

کاربران ویژه شما باید یک دستۀ ویژه برای خود داشته باشید تا بتوانید توجه بیشتری به آنها بکنید. به این معنی که پیشنهادهای ویژه و خاص خود را برای آنان بفرستید و با آن ها بیشتر تعامل داشته باشید.

۵ – فروختن محصول، فروختن محصول می آورد.

کاربران اصلی خود را مشخص کنید و با آن ها ارتباط مدام داشته باشید. هدف شما در ابتدا این می باشد که آنان را برای انتخاب عاقلانهشان برای خرید از خودتان تشویق کنید و سپس زمانی که برای خرید بعدی خود اراده می کنند، همراهشان باشید.

۶ – خصوصیت های جمعیتی (دموگرافیک)

خصوصیت های جمعیتی می‌تواند سن، جنسیت، میزان تحصیلات، شغل، محل زندگی، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، مقدار درآمد و دیگر عوامل اجتماعی-اقتصادی شامل شود.

۷ – جغرافیا

شاید کالا یا خدمات شما در مناطق متفاوت کشور کارایی های مختلفی داشته باشد. شاید هم برای مناطق مختلف پیشنهاد های مخصوصی داشته باشید. پس اگر محل اقامت مشتری را بدانید، به آسانی می‌توانید با پیشنهادات خود وی را به مراکز خود رهنمود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *